VodafoneZiggo: Online Masters (2017)

De digitalisering van de samenleving brengt enorme kansen met zich mee. Om deze te kunnen grijpen hebben jongeren digitale vaardigheden nodig. Daarom lanceert VodafoneZiggo het interactieve lesprogramma Online Masters. Vier onderwerpen staan centraal: de digitale wereld, creatief en vaardig online, veilig online en bewust online.
De meeste jongeren hebben moeite met het beoordelen van nepnieuws en het vinden van informatie online. Ook overschatten jongeren hun digitale vaardigheden en wordt op scholen nog nauwelijks onderwezen in digitale vaardigheden omdat het nog niet verplicht is. Dat blijkt uit onderzoek van Kennisnet en Mediawijzer.net.
‘Online Masters’ is speciaal ontwikkeld voor de bovenbouw van het basisonderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs en is het hele jaar gratis te volgen. De onderwerpen worden ingeleid door diverse bekende ‘masters’, van professoren tot vloggers o.a. Felienne Hermans van TU Delft, vlogger Thomas Smagge en internetondernemer Boris Veldhuijzen van Zanten. Zij nemen leerlingen via korte videoclips mee in hun digitale wereld. Ook ouders worden betrokken via thuisopdrachten.
Digitale bagage
Onlangs is de Tweede Kamer akkoord gegaan met een versnelde opname van digitale geletterdheid in het curriculum. Totdat dit thema in het onderwijs is geïntegreerd streeft VodafoneZiggo ernaar zoveel mogelijk jongeren kennis te laten maken met technologie en het brede scala aan digitale mogelijkheden. “De wereld wordt steeds digitaler en de ontwikkelingen gaan razendsnel”, ligt VodafoneZiggo directielid Marieke Dekker toe. “Voor veel mensen is dat moeilijk bij te benen en dat heeft effect op onze maatschappij. Niet alleen op het onderwijs, maar ook op de overheid en het bedrijfsleven. Daarom is het essentieel dat we kinderen en jongeren voorzien van de juiste digitale bagage.”
VodafoneZiggo ontwikkelde het lesprogramma met medewerking van ECP/VeiligInternetten.nl en Mediawijzer.net. Iedereen kan het gratis aanvragen en gebruiken via www.online-masters.nl.